Spotkanie z podróżnikiem - Oman i ZEA

4 lutego  odbyło się w naszej szkole spotkanie z podróżnikiem . W tym roku Pan Maciej Kras  z firmy Trzask zaprezentował kraje arabskie - Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W krajach Bliskiego Wschodu nowoczesność spotyka się z tradycją i historią, której podwaliny stanowi islam. Krajobrazy pustyni kontrastują tam z zielonymi oazami, nadmorskimi plażami, nowoczesnymi miastami, sprawiając, że jest to wyjątkowy i niezapomniany świat. Dzięki bogactwu ropy naftowej regiony te w ostatnich dziesięcioleciach przeżywają bardzo szybki rozwój ekonomiczny, stają się też coraz bardziej popularnym kierunkiem turystycznym. To dzięki przywódcom – sułtanowi Qaboosa ( zmarłemu w styczniu tego roku) i szejkowi Zayeda , którzy mając śmiałe wizje i duże środki, uczynili te kraje tym, czym są dzisiaj.

W naszej  wspólnej podróży udaliśmy się na pustynię piaszczystą Sharqiya by poznać, jak kiedyś mogło wyglądać tu życie i jak dzisiaj to miejsce „oswaja się” dla turystów . Dowiedzieliśmy się,  jak wielbłądy przystosowane są do życia bez wody na pustyni oraz odwiedziliśmy targ wielbłądów. W górach Al Hajar na północy Omanu spędziliśmy noc na krawędzi Wielkiego Kanionu – Wadi Ghul . Zwiedziliśmy szkołę w Omanie i pojechaliśmy autobusem z chłopcami;  dziewczyny ze szkoły pojechały swoim... Wędrując wzdłuż wybrzeża Omanu, odwiedziliśmy plażę, na której żółwie zielone składają jajka. Zobaczyliśmy Sur - miasto Sinbada Żeglarza. Skosztowaliśmy daktyli prosto z palmy. Odwiedziliśmy też największy na świecie szpital dla sokołów w Abu Dhabi, gdzie pupilom szejków koryguje się dziób, ostrzy pazury, dokleja pióra i wykonuje inne zabiegi. Ile piasku trzeba wsypać do morza, żeby powstała sztuczna widoczna z kosmosu wyspa w kształcie daktylowej palmy ?

Szczególnym zainteresowaniem  wśród dzieci cieszył się Dubaj- największe miasto ZEA. Przepiękne pokazy fontann, najwyższy budynek świata Burj Khalifa ( 828m wysokości i 163 piętra), największe na świecie centrum handlowe Dubai  Mall ( powierzchnia 1,1 mln metrów kwadratowych, 120 restauracji i 1200 sklepów, a także sztuczny stok narciarski czynny cały rok). To miejsce, gdzie znajduje się najdroższy na świecie hotel w kształcie żagla Burj Al Arab (jedyny 7*) i ogromne oceanarium, niezliczona ilość supersamochodów i wieżowców. Największy na świecie kryty park rozrywki i kompleks sztucznych wysp w kształcie palmy. To niezwykłe miejsce powstało stosunkowo niedawno. Dzięki ropie naftowej Zjednoczone Emiraty Arabskie wybudowały na pustyni to niezwykłe miasto, które swoim rozmachem i bogactwem zadziwia wszystkich tam przybyłych. Jednak kraj ten leżący nad Zatoką Perską ,gdzie litr benzyny jest tańszy niż litr wody pitnej, to kraj wielu kontrastów. Wielki przepych i bogactwo mieszają się tu z tradycją i biedą taniej siły roboczej. Na ulicach spotykamy kobiety ubrane w tradycyjne długie abaje, wielbłądy  nadal kupuje się na targach wielbłądów , a kultura i sztuka arabska jest głęboko kultywowana.

Dwugodzinna prezentacja wzbogacona była pokazem multimedialnym i rekwizytami przywiezionymi z podróży. Niektórzy przymierzyli tradycyjny strój arabski, zainteresowały nas też inne rekwizyty jak tradycyjny nóż- kandżar czy kadzidło żywiczne. W trakcie pokazu poznaliśmy zwyczaje i ciekawostki kultury arabskiej oraz historię państw. To była fascynująca podróż - pełna pasji, która i nam się udzieliła.